
- середа, 5 березня 2025 р.
- Міжнародна співпраця
Міжнародна конференція «Медіаграмотність у журналістській освіті: українська та світова практика» пройшла за ініціативи Українського інституту медіа та комунікації й за підтримки ПРООН та уряду Японії.
Головною подією конференції, яка задала тон усім наступним виступам та дискусіям, стала презентація дослідження «Інтеграція медіаграмотності в освітні програми з журналістики в Україні». Його результати представила Діана Дуцик. Кафедра журналістики ЧНУ ім. Ю. Федьковича також взяла участь у дослідженні — проблема інтеграції медіаграмотності в освітні програми з журналістики була обговорена в глибинному інтерв'ю з гарантом магістерської ОП Любов'ю Василик, а також були проаналізовані освітні програми кафедри. Як показало дослідження, медіаграмотність є одним з ключових питань в журналістській освіті. Але кожна випускова кафедра в межах своїх ОП вирішує, як саме його реалізовувати. У більшості кафедр компетенції з медіаграмотності (критичне мислення, боротьба з пропагандою та фейками, фактчекінг тощо) інтегровані в робочі програми окремих курсів. Хоча деякі кафедри та факультети пропонують окремий курс «Медіаграмотність».
Міжнародний досвід
Міжнародним досвідом впровадження медіаграмотності в журналістську освіту поділилися зарубіжні доповідачі:
- Марія Мурумаа-Менгель (Тартуський університет, Естонія),
- Роман Горбик (Університет Цюриха, Швейцарія; Уппсальський університет, Швеція),
- Джуліан МакДугал (Борнмутський університет, Велика Британія),
- Агнес Давідсон (Відземський університет прикладних наук, Латвія),
- Валентина Димитрова (Університет Жана Мулена Ліон 3, Франція),
- Кармен Марта Лазо (Сарагоський університет, Іспанія).
Вони розповіли, які стратегії інтеграції медіаграмотності у журналістську освіту використовуються у різних країнах, як впливає на зміну підходів до медіаграмотності політичний контекст, зокрема активне поширення дезінформації в процесі виборів в різних країнах, а також в контексті війни в Україні, як вимоги до медіаграмотності змінюються під впливом появи та поширення штучного інтелекту.
Український контекст
Доповідачі з українських університетів поділилися своїм досвідом впровадження медіаграмотності в журналістську освіту. Наталія Войтович (Львівський національний університет імені Івана Франка), Роман Шулик (Національний університет «Острозька академія»), Павло Мірошниченко (Запорізький національний університет), Вікторія Романюк (Національний університет «Києво-Могилянська академія»), Любов Василик (Чернівецький національний університет) розповіли, як саме медіаграмотність інтегрована в освітні програми їхніх кафедр та факультетів.
З'ясувалося, що переважно основи медіаграмотності викладаються в розрізі різних журналістських предметів і розглядаються через призму забезпечення результатів вивчення різних фахових дисциплін. Українські доповідачі розповіли, що вони інтегрують курс «Медіаграмотність» як вибірковий в освіту студентів інших факультетів, виходять на ширше поширення медіаграмотності для громадськості, залучають власний досвід як медіаекспертів.
Так, Любов Василик поділилася досвідом медіаекспертної діяльності в ІДПО, яка дає потрібний емпіричний матеріал для викладання, розповіла про літні школи з журналістики для студентів західноукраїнських вузів, побудовані на ідеї впровадження медіаграмотності, згадала про двотижневий інтенсив з медіаграмотності для освітян та лідерів місцевих громад, який полягав у їхній підготовці як тренерів для проведення аналогічних заходів у школах та громадах. Розповіла про «Майстер-клас з медіаграмотності» на магістратурі, завдяки якому студенти самі пробують стати медіатренерами та провести навчання для різних цільових аудиторій.
З окремих зауважень — хотілося б, щоб поняття «медіаграмотність» було чіткіше відображено в стандарті журналістської освіти (бакалавр та магістр), щоб вважалося одним з пріоритетних під час акредитацій ОП.
Висновки та рекомендації
Власне, ефективне навчання медіаграмотності — це цілий комплекс різних підходів, гнучке внесення змін у навчальні програми, швидка реакція на зміни в інформаційному середовищі.
Щодо рекомендацій для більш успішної інтеграції медіаграмотності в освітні програми з журналістики, то учасники конференції зійшлися на тому, що варто швидше реагувати на виклики, особливо на технології ШІ, дипфейки, постійно оновлювати емпіричну базу викладання.